XL Reklame mikt op volumegroei in 2019

XL Reklame uit Mechelen blies vorig jaar 25 kaarsjes uit.
De firma nam in september 2018 nog de kleinere sectorgenoot
Ibice uit Lint over. XL Reklame zelf is met 19 medewerkers
een stevig uit de kluiten gewassen print & signbedrijf.

We hebben een gesprek met Lies Lauwers en Dirk Teughels, de oprichters en zaakvoerders van XL Reklame. Het bedrijf levert via zijn website alvast een mooi visitekaartje en goede eerste indruk af: interessante inhoud, voorstelling van realisaties, leuke onderwerpen, videofilmpjes, uitleg over mogelijkheden met speciale materialen, een blog, enz. De website als uithangbord van XL Reklame. “Er kruipt tijd en geld in maar het vergroot onze naambekendheid. We worden er ook steeds beter in.”

Veel zorg besteden aan de klanten

Lies Lauwers en Dirk Teughels zijn in 1993 met de zaak gestart. Met de verkoop en het decoreren van T-shirts. “Op vraag van klanten waagden we ons ook aan stickers en beletteringen. In 2002 hadden we al een online webshop waar klanten van een discotheek bedrukt textiel konden bestellen en daarna tot wel 20 verschillende websites met verschillende merknamen voor de verkoop van specifieke producten of voor doorverkoop. XL Reklame verdiende dus toen al geld via het internet en zijn websites en ICT was geïntegreerd in het bedrijf. Maar we beseften tegelijkertijd dat schaalgroote belangrijk is voor internet gebaseerde business en daarvoor serieus zou moeten geïnvesteerd worden in online marketing. We wilden met XL Reklame niet evolueren naar een volumegedreven printbedrijf,

maar een gespecialiseerd print & signbedrijf zijn waar de klant terecht kan voor professioneel advies en een uitstekende service. Het aanbod was ondertussen ook uitgebreid met nieuwe producten op klein en groot formaat. We produceren vandaag veel in eigen huis en hebben 6 plaatsers in dienst. Het businessmodel is gericht op het ontzorgen van de klant, op het kunnen leveren van maatwerk. Gevelreclame is bijvoorbeeld maatwerk en dat verkoopt niemand online. Goedkope en individuele producten die je via het internet kan bestellen zijn we aan het verliezen maar het aankleden van een pand met geschikte en duurzame materialen voor een kwalitatieve visuele impact, is een totaalpakket dat je niet zomaar met een paar muisklikken samenstelt en bestelt.”

XL Reklame - Lies & Dirk

Autobelettering, indoor en outdoor

Op de website van XL Reklame staat een teller. Die stopt bij 983 autobeletteringen en 3500 projecten per jaar. Het Mechelse bedrijf heeft zich gespecialiseerd in autodecoratie (van belettering tot full wrap), indoor en outdoor reclame (zowel verlicht als niet verlicht) en interieurdecoratie. “We zijn een allrounder op de drie domeinen. Een gevel inpakken in folie, bekleden met panelen of voorzien van spandoekframes; freesletters, doosletters; lichtbakken met spandoek of plexi; verlichte borden met lichtkoof; beton gieten, werfborden en zuilen installeren, … we spelen mee op het vlak van outdoorreclame. Net als in indoor waar de gekende reclametoepassingen worden uitgebreid met applicaties voor interieurdecoratie.

Het ideale draaiboek is dat je voor binnenhuisdecoratie kan samenwerken met binnenhuisarchitecten die de ideeën hebben maar voor wie we de zorgen van de installatie uit handen kunnen nemen en die we kunnen adviseren over de keuze van materialen: speciale decoratiefolies, behangpapier, textieldoeken, materialen met functionele eigenschappen, magneet- en krijtbordfolies, paneelmaterialen, enz. We blijven focussen op autobelettering, indoor en outdoor met als motto ‘niet verbreden maar verdiepen’. ”

Raamfolies - Contravision

Groeiambities

XL Reklame is sinds 2002 gevestigd aan de Battelsesteenweg in Mechelen. Het pand is 1000 m2 groot. Lies en Dirk hebben het gaspedaal ingeduwd en willen dit jaar 20% meer omzet realiseren. “XL Reklame heeft geïnvesteerd in verkoop en marketing. De teller op de website vermeldt nu 40.000 m2 productie per jaar maar we beschikken over voldoende capaciteit om meer te printen. Daarvoor is meer verkopen één van de hefbomen. We beschikken permanent over 3 calculators en 3 orderbegeleiders om de meerverkoop te ondersteunen. We willen ook werk maken van het opzetten van B2B-portaalsites voor onze klanten. Die zullen dan gekoppeld worden aan de MultiPress business software die in de backoffice loopt.”

Naast autonome groei moet de overname van het klantenbestand van Ibice voor meer omzet gaan zorgen. XL Reklame nam zes jaar geleden ook al het signbedrijf Schoutens-Talboom uit Ruisbroek over. “We zijn steeds bereid te praten met kleine beletteraars uit de regio in het kader van een overname. We zijn er nu al twee keer in geslaagd tot een overeenkomst te komen waar beide partijen beter van worden. XL Reklame is groot genoeg om de overgenomen klanten goed op te volgen en professioneel bij te staan. Er is veel ervaring in de firma. De helft van onze medewerkers werkt hier meer dan 10 jaar.

XL Reklame beschikt voor zijn printproductie over een 160 cm brede hybride vierkleuren Durst P10 UV-printer en over twee 160 cm brede zevenkleuren HPLatex 370-printers. Verder heeft het bedrijf nog twee rollensnijplotters van Summa, een snijtafel van Zünd en een Rollsroller vlakbed applicatietafel.

De Klant

“Het verwachtingspatroon van de klant is veranderd en iedere organisatie of bedrijf moet zich daaraan aanpassen. Klanten willen snel en correct bediend worden. Er is nog wel een verschil tussen direct of binnen een redelijke termijn een prestatie of dienst leveren. De bestelling, levering en installatie van een keuken op maat duurt toch ook langer dan het kopen en in elkaar zetten van een zelfbouwkeuken. Wie snel een nieuwe wagen wil kan daarvoor terecht in de autosupermarkt. Voor de levering van een wagen volgens eigen voorkeuren en specificaties moet je langer wachten. XL Reklame levert maatwerk op de afgesproken dag en binnen de twee weken. Advies, maatwerk en stiptheid zijn belangrijke eigenschappen van het moderne signbedrijf dat tegemoet wil komen aan de behoeften van zijn klanten. En tot slot, we gaan voor advies graag langs bij de klant. Het kan bijvoorbeeld al een behoorlijke slok op een borrel schelen wanneer de juiste materialen worden gebruikt voor kortlopende of langlopende toepassingen. Klanten zijn er zich soms nog te weinig van bewust dat professioneel advies vooraf loont.”

Bron: M&C Magazine, 25/02/2019