Carwrap in de kijker: Wrap Masters Europe 2024

XL Reklame

In maart 2024 maakten we ons klaar voor de World Wrap Masters in Amsterdam! Bij XL Reklame geven we onze klanten op alle denkbare manieren de mogelijkheid om te pronken met hun merk. Indoor- en outdoor sign, gevelreclame banners, stickers, posters,… maar waar we écht in uitblinken is carwrap en autobelettering.

Zo stond onze eigen Christophe Ost op 21 en 22 maart, op de World Wrap Masters in Amsterdam, om België te verdedigen op DE internationale wrap competitie! Van over de hele wereld komen wrappers hier hun meest verfijnde kunsten tonen. Want carwrap, da’s meer dan alleen een job. Het is een kunst! We maakten van de gelegenheid gebruik om Ost te spreken over zijn passie voor car wrap.

Wrappen is echt een ambacht. Het vraagt tijd en veel geduld om het onder de knie te krijgen.

Wanneer hoorde je voor het eerst van carwrap?

Ik studeerde publiciteit en grafisch ontwerp en kwam tijdens mijn stage terecht bij XL Reklame. Daar wrapten ze toen al auto’s. Op school spraken ze hier niet over. Het ging toen vooral over “printwraps”, stickers die steeds groter werden, tot op het moment dat we dachten “We kunnen met deze sticker bijna een halve auto inpakken!” En met die gedachte kwam meteen het idee om een volledige auto in te pakken… Zo is het voor ons begonnen. Ondertussen werk ik 17 jaar bij XL, waarvan ik al 15 jaar bezig ben met wrappen.

Had je aan het begin van je carrière verwacht dat je ooit gespecialiseerd carwrapper zou worden?

Nee totaal niet. Ik heb vaak op productie gestaan en ook ontwerpen gemaakt. De rest is allemaal een beetje vanzelf gekomen.

Bij XL zien we veel potentieel in de jeugd. Zo zijn onze nieuwe collega’s Kanou, Yoni en Reno nu bij jou in opleiding. Is er iets dat je hen zeker wil bijbrengen?

Doorzetten. Wrappen is echt een ambacht dat veel tijd vraagt om het onder de knie te krijgen. De eerste vijf jaar moet je echt veel geduld hebben. Het is soms ook een beetje monikkenwerk waarbij je opnieuw en opnieuw hetzelfde stuk moet wrappen. Een goede kennis van de folies is echt belangrijk.

Wrappen is duidelijk meer voor jou dan alleen een 9-5 job.

Het is inderdaad echt een passie. Ik legde de lat bij XL Reklame ook steeds enorm hoog. Ik hamerde er bijvoorbeeld op dat bij de wagens de klinken en bagetten werden gedemonteerd voor een meer verfijnde afwerking. Vroegere collega’s gaven me dan de bijnaam maniac (lacht).

Het is wel die mindset dat er voor zorgde dat we bij XL Reklame zo’n hoge standaard hebben. Ook de mensen zelf springen voorzichtiger om met hun wagens. Die zorgzaamheid moet gewoon geëvenaard worden.

Je kwam met deze passie terecht op de Belgian Wrap Masters in 2021.

Op de eerste Belgian Wrap Masters zat ik mee in de jury. Als je al zo veel jaren wrapt, is dat wel een leuke kers op de taart om je kennis op die manier in te zetten.

 

“Vroegere collega’s

gaven me de bijnaam

maniac. Die mindset

zorgde er wel voor dat

we vandaag bij XL zo’n

hoge standaarden

hebben.”

“Op de World Wrap Masters komen alle beste wrappers uit de hele wereld samen…en ze worden steeds inventiever met de opdrachten”

In 2023 deed je dan zelf mee met de FESPA Belgian Wrap Masters in Zolder. En dat brengt ons tot nu: de World Wrap Masters in Amsterdam.  Hoe verloopt zo’n wrap competitie?

Je krijgt allerlei opdrachten die je dan zo nauwkeurig en snel mogelijk moet uitvoeren zonder schade toe te brengen aan de wagen, zonder luchtbelletjes, zonder de folie te kort af te snijden…Daarbij wordt je dan nauwlettend in de gaten gehouden en ondertussen tikt de tijd.

Welke lessen uit je vorige deelname neem je mee naar deze editie?

Ik ga mij nog iets meer focussen op het afplakken van onderdelen die niet gewrapt moeten worden. Zo voorkom je schade bij het snijden van de folie. Een ervaren wrapper kan natuurlijk perfect snijden, maar dat toont dat je extra aandacht hebt voor de wagen.

Wat gaat in Amsterdam de grootste uitdaging zijn?

Het zijn hier echt alle beste wrappers uit de hele wereld die deelnemen. Dat geeft wel een beetje druk natuurlijk. Ze worden ook steeds inventiever met de opdrachten. Zo moeten we folie snijden op een opgeblazen ballon. Dat ga ik thuis wel nog een paar keer oefenen. Maar ik kijk er enorm naar uit!

 

De Fiat Ducato van Parweld werd met veel zorg volledig ingepakt door ons wrap team.

Meer lezen van XL Reklame

Geen enkel nieuws

missen en

op de hoogte blijven

van onze promo’s?

Volg mee op al onze socials