In één van onze vorige artikels kon u al lezen welke factoren belangrijk zijn voor duidelijke en leesbare reclame. Hier werden onder andere de lettergrootte, het lettertype en kort de kleuren toegelicht. Op dit laatste willen we graag verder gaan om u een duidelijk beeld te geven over welke kleuren u best kan gebruiken, welke gevoelens deze kleuren uitstralen en welke combinaties u zeker moet vermijden.

Creëer contrast en kies voor goede combinaties

Of u nu kiest voor reclameborden met tekst of voor losse letters op uw gevel, de kleur is altijd een belangrijke factor waarmee rekening gehouden moet worden. Zo moet er altijd een duidelijk contrast zijn tussen de letters en de achtergrond. Om dit te verkrijgen kan u best gebruik maken van donkere letters op een lichte achtergrond. Zo zijn rood/wit en zwart/geel twee van de beste combinaties om uw reclame leesbaar en tegelijk ook opvallend te maken. Er wordt ook vaak gebruik gemaakt van de combinatie blauw/geel. Deze kleuren zijn duidelijk en opvallend, maar zorgen voor hoofdpijn bij de lezer als het om een te grote oppervlakte gaat. Daarnaast kan u ook gaan voor donkergroen, donkerblauw of zwart op wit. Door de witte achtergrond en de donkere letters ontstaat er een groot contrast. Hierdoor komt de nadruk te liggen op de donkere letters, namelijk uw reclameboodschap.

De impact van kleuren op reclame - rood/wit
De impact van kleuren op reclame - geel/zwart

Welke kleuren kan u best vermijden?

Indien u leesbare reclame wenst, zijn er enkele kleurcombinaties die u beter niet gebruikt. Zo is wit een gevaarlijke kleur om in combinatie met geel, oranje, lichtblauw of lichtgroen te gebruiken. Daarnaast is de welbekende combinatie paars/groen ook geen goed idee. Bij de keuze van uw kleuren houdt u er ook best rekening mee dat maar liefst 8% van de mannen in België kleurenblind is. Hierdoor onderscheiden zij de kleuren rood en groen moeilijk van elkaar waardoor deze combinatie best ook vermeden kan worden.

In de afbeeldingen hierboven ziet u twee voorbeelden van hoe u uw reclame leesbaar maakt. Op de linkse afbeelding wordt van de geprefereerde combinatie rood/wit gebruik gemaakt terwijl de rechtse afbeelding meerde combinaties bevat. Ondanks dat geel op wit wordt afgeraden, hebben wij het hier opgelost door met een zwarte rand te werken waardoor er toch contrast ontstaat. We zien hier ook de duidelijke combinaties zwart/geel en zwart/wit.

Kleuren bepalen ook uw uitstraling

Elke kleur roept een andere emotie op en geeft een andere uitstraling. Dit is in eerste instantie belangrijk wanneer u de kleuren van uw huisstijl kiest maar ook bij het verspreiden van uw reclameboodschap. Indien u mensen wilt aanzetten tot actie maar tegelijk ook liefde en passie wilt uitstralen kiest u best voor de kleur rood. Daarnaast wekt rood ook een gevoel van honger op, ideaal voor voedselketens dus. Als het doel van de campagne is om vertrouwen op te wekken gaat u best voor de kleur blauw terwijl wit zorgt voor zuiverheid. De combinatie van deze twee wordt bijvoorbeeld vaak gebruikt bij banken. Geel en oranje zijn kleuren die energie uitstralen en garant staan voor geluk. Deze kleuren geven zo eerder een warm gevoel aan uw campagne. Uiteindelijk is er nog groen, de kleur van de natuur, rust en vrede. Groen wordt daarom ook vaak gebruikt voor gezonde producten.

XL Reklame heeft al meer als 25 jaar ervaring en houdt natuurlijk rekening met al deze factoren. Indien u toch nog vragen hebt kan u altijd contact opnemen met één van onze mensen. Zo helpen wij u graag verder.