Het barsten van autobelettering

Home/Inspiratie, XL nieuws/Het barsten van autobelettering

Het craqueleren of barsten van autobelettering is een vaak voorkomend probleem. Dit gebeurt vooral door met een firma samen te werken die de folie verkeerd aanbrengt. In deze blog gaan we dieper in op de redenen voor het craqueleren of barsten van autobelettering en leggen we ook uit hoe we dit bij XL Reklame voorkomen.  

De afgelopen decennia werden verschillende soorten folies ontwikkeld voor het uitvoeren van autobelettering. We kunnen deze folies onderverdelen in de niet-gegoten folies, met name de monomeren en polymeren. Daarnaast bestaan er de gegoten folies.  

Trekkrachten in geulen 

Bij het beletteren van diepere geulen en niveauverschillen in het carrosseriewerk hebben niet-gegoten folies de eigenschap om steeds terug te keren naar hun oorspronkelijke vorm. Door deze trekkrachten gaat de folie breken of craqueleren. Gegoten folies kunnen wel in diepe geulen worden aangebracht zonder dat er nadien trekkrachten ontstaan.  

Prijsverschillen autobelettering 

Uiteraard bestaat er een verschil in prijskaartje tussen de gegoten en niet-gegoten folies. Zo vereist een gegoten folie een hogere investering, maar verhoogt dit de kwaliteit en de levensduur van de autobelettering.  

Altijd gegoten folies bij niveauverschillen 

Wanneer je uitsluitend op rechte vlakken moet beletteren, dan vormen niet-gegoten folies zoals polymeren geen enkel probleem. Als je een ribbeltje moet overbruggen, dan is een gegoten folie aangewezen. Als je niet de correcte folie gebruikt, dan riskeer je ernstige problemen binnen enkele weken of maanden. De enige oplossing om toch niet-gegoten folies te gebruiken bij niveauverschillen is het doorsnijden van de folies. 

Klanten kennen het verschil niet 

Veel mensen kennen uiteraard de verschillen niet tussen de soorten folies. Een voorbeeldje: onlangs kwam er een klant over de vloer met een bestelwagen. De autobelettering – uitgevoerd door een concurrent – was aan de onderzijde van het voertuig volledig gebarsten. Hij wilde de autobelettering vernieuwen. Zoals vele klanten vroeg hij bij verschillende bedrijven een prijsofferte.  

Van XL Reklame ontving hij een voorstel met gegoten folie. Jammer genoeg koos hij opnieuw voor de concurrent. Enkele maanden later zagen we de bestelwagen in de buurt geparkeerd staan met de nieuwe autobelettering. Deze was opnieuw opengebarsten ter hoogte van de niveauverschillen in de carrosserie… De arme man weet niet waarom het opnieuw misliep. De lagere prijs van de goedkopere niet-gegoten folie was doorslaggevend. 

Meer weten over het belang van gegoten folies voor autobelettering? Contacteer dan de productspecialisten van XL Reklame. 

autobelettering - plaatsing
autobelettering - Mobiliteit&OpenbareWerken
Planet Internet - autobelettering
By | 2019-03-19T12:21:03+00:00 maart 7th, 2019|Categories: Inspiratie, XL nieuws|

Leave A Comment