“Laat uw marketinginspanningen

dubbel renderen”

Nog nooit maakten we als maatschappij zoveel verplaatsingen over de weg en stonden we – zeker in ons land – zoveel uren in de file.

Als de files dan toch één groot voordeel hebben: ze geven uw potentiële klanten ruim de tijd om de boodschappen op uw bedrijfsvoertuigen goed te bekijken.

In tegenstelling tot reclame op televisie, in kranten of in magazines valt belettering op bedrijfsvoertuigen niet weg te zappen of door te bladeren.

Wist u dat een bedrijfsvoertuig met belettering jaarlijks tot meer dan 1 miljoen keer bekeken wordt?
En dan spreken we nog maar over één voertuig uit uw wagenpark.
Alleen de grootste bedrijven halen met hun website dergelijke hoge bezoekerscijfers.

Net als op de online snelweg zijn we ook op het reële wegennet zeer vatbaar voor aansprekende marketingboodschappen. In dit e-book vertellen we u alles over de return on investment van belettering op uw bedrijfsvoertuigen.

We reiken u heel wat tips aan om de belettering van uw voertuigen slim aan te pakken, zodat u maximaal profiteert van de mogelijkheden.

In onze visie gaan online marketing en autobelettering hand in hand. Naast het verhogen van uw naamsbekendheid stimuleren boodschappen op uw bedrijfsvoertuigen potentiële klanten om uw website te bezoeken voor meer informatie.

Zo renderen uw marketinginspanningen dubbel. We wensen u alvast veel rij- en leesplezier!

Dirk Teughels

- Zaakvoerder XL Reklame

1. Wat is het rendement van autobelettering?

Om het rendement van autobelettering te berekenen, moet u twee vragen beantwoorden:
Wat is de kostprijs van een autobelettering? en
Welke marketing return haalt u uit de reclame op uw bedrijfsvoertuigen?
De verhouding tussen beide elementen bepaalt het uiteindelijke rendement.

Wat kost autobelettering?

Autobelettering heeft als grote voordeel dat u per voertuig slechts één keer moet investeren.

Let wel: deze eenmalige investering geldt uitsluitend als u in zee gaat met een ervaren beletteraar die met de juiste kwaliteitsvolle folie werkt én de belettering aanbrengt volgens de regels van de kunst.

Van enkele honderden tot duizenden euro’s

De kosten van autobelettering variëren van enkele honderden euro’s voor een eenvoudige autobelettering, tot en met enkele duizenden euro’s voor een full wrap.

De prijs van autobelettering hangt, naast de grootte van de bestickering, ook af van het gebruikte materiaal en de moeilijkheidsgraad van het aanbrengen van de folies.

Of u nu best kiest voor minimalistische of juist heel opvallende autobelettering, hangt af van de situatie. Wanneer de rest van uw marketingaanpak eenvoud en soberheid uitstraalt, trekt u dit ook best door naar uw autobelettering.

Als uw overige marketinginspanningen heel opvallend en fel gekleurd zijn, kiest u beter voor een uitgebreide en uitbundige autobelettering.

Goedkoop is niet beste koop

Al te vaak zien we dat bedrijven te snel voor de goedkoopste offerte kiezen zonder goed te analyseren wat ze hiervoor in ruil krijgen. Dikwijls gaat het om minderwaardige folies zonder garanties.

Wat zijn de voordelen van autobelettering?

Nu we weten dat een autobelettering slechts een beperkte investering vraagt, is het hoog tijd om te kijken naar de opbrengsten.

Net zoals voor elke vorm van reclame is er al veel onderzoek uitgevoerd naar de impact van autobelettering. Verschillende studies komen daarbij tot vergelijkbare resultaten, wat de betrouwbaarheid van deze cijfers verhoogt.

Eén miljoen impressies per jaar

Een bedrijfsvoertuig met belettering wordt gemiddeld 85.000 keer per maand in het verkeer opgemerkt. Voor een jaar komt dit neer op een bereik van meer dan 1 miljoen potentiële klanten.

Vooral de achterzijde en de achterruit zijn hierbij de belangrijkste plaatsen.

Maar wordt er ook echt gekeken?

U behaalt met autobelettering niet alleen een groot bereik, er wordt ook effectief gekeken. Onderzoeken tonen aan dat 90 procent van de autobestuurders aandacht heeft voor autobelettering en deze effectief opmerkt.

Van dit aantal vormt 75 procent op basis van de belettering meteen een oordeel over uw bedrijf. Nadenken over de vorm van uw belettering en de boodschappen die u brengt, is dan ook van essentieel belang.

Wat is de impact van autobelettering?

In marketing onderscheiden we drie belangrijke doelen: kennis, attitude en gedrag. Met autobelettering werkt u rechtstreeks in op deze drie doelen.

Kennis:Autobelettering is perfect om de naamsbekendheid van uw onderneming te verhogen. Maar liefst 90 procent merkt autobelettering op. Door het grote bereik leren mensen uw bedrijf kennen en weten ze wat uw diensten of producten inhouden. Zeker bij een herhaalde confrontatie met uw bedrijfsvoertuigen stijgt stap voor stap de naamsbekendheid in specifieke regio’s.

Attitude:75 procent vormt een oordeel over uw bedrijf na het bekijken van uw autobelettering. Wanneer u kiest voor een opvallende en  frisse autobelettering met een toffe boodschap, bepaalt dit het oordeel dat potentiële klanten over u hebben. U geeft als het ware een positief en aansprekend visitekaartje af. Wanneer mensen uw producten of diensten nodig hebben, dan bent u door de combinatie van een positieve attitude met een hoge naamsbekendheid meteen ‘top of mind’. 

Gedrag:Uiteindelijk komt marketing neer op het aantrekken van nieuwe leads of klanten. Door het vermelden van een telefoonnummer, e-mail of website – al dan niet in combinatie met een aantrekkelijke boodschap – stimuleert u potentiële klanten om actie te ondernemen. Dankzij de alomtegenwoordige smartphone is een nummer meteen gebeld, een mailtje snel verstuurd en een website direct bezocht.

2. Hoe bereikt u het maximale rendement met autobelettering?

Nu we het rendement van autobelettering correct kunnen inschatten, is het uiteraard belangrijk om te weten hoe u dit rendement ook effectief bereikt.
In dit onderdeel bespreken we verschillende tips en weetjes die u hierbij helpen.
Samenvattend kunnen we stellen dat de kwaliteit van belettering door twee elementen wordt bepaald:
de keuze van de juiste folie én het vakmanschap voor het correct aanbrengen van de folie.

Wat zijn de mogelijkheden van autobelettering?

De technische mogelijkheden van autobelettering zijn vandaag de dag letterlijk eindeloos. De grenzen van de creativiteit zijn meteen ook de grenzen van autobelettering.

Full color geprinte visuals

Dankzij de ontwikkeling van nieuwe soorten folies zijn de mogelijkheden de afgelopen jaren sterk toegenomen. Terwijl de creativiteit vroeger beperkt was tot het uitsnijden van letters, behoren nu ook levensgrote full color geprinte visuals tot de mogelijkheden. Elk beeld kan daarbij op het voertuig worden aangebracht.

Raamfolies voor extra creativiteit

Dankzij de ontwikkeling van bijzondere raamfolies, kunnen nu ook zijramen en achterruiten beletterd worden zonder dat de verkeersveiligheid in het gedrang komt. Deze contravision folies vormen aan de buitenkant een mooi beeld, terwijl het zicht vanuit het voertuig naar buiten behouden blijft.

Deze raamfolies vergroten de creatieve mogelijkheden, omdat u nu ontwerpen kan laten ontwikkelen die het volledige voertuig innemen. Uiteraard geldt ook hier: des te complexer het ontwerp, des te meer vakmanschap en ervaring wordt gevraagd van de beletteraar.

Autobelettering of Full Wrap

Alles kan. Wanneer u gewoon letters, logo’s, bepaalde vormen of afbeeldingen wilt laten aanbrengen, dan spreken we van autobelettering. Dit kan in alle mogelijke kleurcombinaties en –overgangen.

Wanneer u een bedrijfsauto, bestelbus of vrachtwagen volledig wilt ‘inpakken’ met folie, dan spreken we van carwrapping. Met carwrapping verandert u de kleur van het voertuig volledig, zodat de nieuwe uitstraling perfect aansluit bij de kleuren van uw huisstijl.

Deze methode is zelfs goedkoper dan het volledig laten herlakken van een voertuig. Wanneer u het voertuig opnieuw verkoopt, kunnen de folies eenvoudig verwijderd worden. De originele lak – volledig onbeschadigd – komt dan opnieuw aan de oppervlakte.

Tijdelijke of permanente belettering

In principe wordt autobelettering aangebracht voor vele jaren. Toch zien we ook steeds meer tijdelijke belettering, bijvoorbeeld om een tijdelijke promotie of aankondiging te lanceren.

Dit hoeft niet het volledige voertuig te omvatten, maar kan perfect een klein accent binnen de bestaande belettering zijn. Dankzij de enorme evolutie in mogelijke folies, bestaan er ook specifieke folies voor dergelijke tijdelijke promoties.

Deze kan u in vele gevallen zelf eenvoudig aanbrengen.

Hoe kiest u voor kwaliteit?

Keuze van de folie

Wanneer een folie niet goed is aangebracht, dan straalt dit af op uw volledige bedrijf. Zoals gezegd vormen vele mensen een waardeoordeel over uw bedrijf na het bekijken van uw voertuigreclame. Wanneer dit slordig oogt, trekken mensen dit (bewust of onbewust) door naar de service of kwaliteit van uw hele onderneming.

Alles begint dan ook bij de juiste keuze van folie. Ook binnen de wereld van de folie bestaan er merken die zich onderscheiden op vlak van innovatie en kwaliteit. Topmerken zijn Avery Dennison, Oracal  en 3M.

Deze merken geven u letterlijk de garantie dat ze niet loskomen. Moest dit om de een of andere reden binnen de garantietermijn wel gebeuren, dan wordt de belettering zonder meerkost opnieuw aangebracht. Voor Avery variëren deze garantietermijnen van vijf tot acht jaar.

Deze klassemerken werken het liefst met erkende plaatsers die door hen werden opgeleid en actief ondersteuning krijgen. Dit betekent dat de beletteraars bij complexe uitdagingen steeds op de expertise van het folie merk kunnen rekenen.

Enerzijds ontwikkelen deze merken folies die nooit spontaan lossen. Anderzijds is het belangrijk dat de lijmlagen na een lange periode alsnog eenvoudig loskomen wanneer de bestickering verwijderd moet worden. Avery heeft op dat vlak innovatieve folies met het ‘long time removability’ kenmerk.

Algemeen onderscheiden we verschillende soorten folies:

De snijfolies voor het uitsnijden van teksten. Deze folies bestaan in een enorm aantal kleuren. Voor grote wagenparken hebt u zelfs de keuze om een kleur op maat te laten ontwikkelen.

De printfolies worden gebruikt voor het printen van full colour visuals. Dit kunnen foto’s of andere beelden zijn.

Met de wrapfolies pakken we een volledige wagen in, bijvoorbeeld om de kleur volledig te veranderen.

Vakmanschap

Een tweede belangrijk element voor de kwaliteit van autobelettering is het vakmanschap van de plaatser. Dit moet gebeuren volgens de regels van de kunst, zoals uitgebreid beschreven wordt door het folie merk.

Het spreekt voor zich dat ervaring een grote rol speelt. Kies daarom voor een reclamebedrijf met een lange staat van dienst dat zich diepgaand specialiseert in autobelettering.

Daarbij is het belangrijk dat de belettering onder de juiste omstandigheden gebeurt. Bij bestickering met een full wrap, color wrap, met foto’s of bij dagtemperaturen onder de 10°C is het belangrijk dat de wagen al de dag voor de belettering wordt binnengebracht. Op die manier heeft uw wagen de juiste ‘hechting temperatuur’. Na de bestickering blijft uw voertuig nog best een nacht binnen staan. De stickers zijn pas 48 uur na het kleven volledig gehecht, waarbij de eerste 24 uur essentieel zijn.

Bij XL Reklame betekent dit dat u ten vroegste de werkdag na de belettering uw voertuig opnieuw afhaalt.

Het juiste onderhoud

De lange levensduur van autobelettering en carwrapping hangt uiteraard ook af van een correct onderhoud. Er bestaan speciale producten die u kan gebruiken voor het reinigen van voertuigen met belettering of  carwrapping. Deze zijn hier bij ons verkrijgbaar.

Het is erg belangrijk om na het aanbrengen van de belettering of de wrap niet meteen naar de carwash te rijden. Op dat moment is de lijm van de folie nog onvoldoende gehecht op uw voertuig.

Ook nadien let u best op in de carwash en met hogedrukreinigers. Bewaar steeds voldoende afstand tussen de hogedrukreiniger en de beletterde delen van uw voertuig. Kies, indien mogelijk, liefst een carwash met sponsen.

avery-dennison supreme wrap care sample kit

De aanpak van XL Reklame

Met XL Reklame maakt u gegarandeerd de juiste keuze voor autobelettering. Jaarlijks voeren we bijna duizend autobeletteringen uit. We beschikken over meer dan 28 jaar ervaring in dit vakgebied.

Avery Dennison Specialist Converter

We zijn Specialist Converter van het kwaliteitsmerk Avery Dennison. Slechts drie bedrijven in België hebben dit label. We werken uitsluitend met de kwaliteit folies van Avery Dennison volgens de voorgeschreven werkmethodes. Onze klanten genieten daardoor van de officiële garantietermijnen van Avery Dennison.

Voldoende laten ‘rusten’

Na de belettering laten we uw voertuig minstens een nacht binnen ‘rusten’.
Bij uitgebreide wraps en bij lage temperaturen vragen we u uw voertuig al een dag voor de uitvoering van de belettering binnen te brengen.

Volledig ontzorgen

We werken volledig op maat van onze klant. Elk project wordt van A tot Z begeleid.
Dit maatwerk start bij de gedetailleerde offerte. U weet exact welke kwaliteit u ontvangt voor uw investering én wat het u zal kosten.

Ons prepress team begeleidt u tijdens het volledige ontwerpproces. Vervolgens verhuizen de goedgekeurde ontwerpen naar onze productieafdeling. Alles wordt in eigen huis geprint en uitgesneden. Tenslotte staan onze ervaren beletteraars in voor de plaatsing in ons eigen werkatelier of op verplaatsing.

Dankzij ons groot aantal ervaren beletteraars kunnen we ook grote wagenparken beletteren binnen zeer korte termijnen.

Zelfs een service voor het planmatig ophalen en terugbrengen van de voertuigen is perfect mogelijk bij een volledige ‘make-over’ van uw wagenpark.