Bij XL Reklame krijgen we steeds vaker de vraag: “Hoe groot moet reclame zijn om leesbaar te zijn van een bepaalde afstand?” Daarom zijn we op onderzoek gegaan om de klant hier een duidelijk en kwalitatief antwoord op te kunnen bieden. In dit artikel zullen we toelichten hoe groot uw reclameletters moeten zijn om leesbaar te zijn en met welke factoren er nog best rekening wordt gehouden. Zo streven we enkel naar leesbare reclame.

Formule voor ideale grootte: # meter afstand / 3 = hoogte van letters in cm

De ideale lettergrootte voor leesbare reclame

De lettergrootte die u gebruikt op reclamepanelen of voor losse letters als gevelreclame is van groot belang. In grafische termen spreken we hier over de kapitaalhoogte. Om het eenvoudig te zeggen, moet u het aantal meter afstand delen door 3 om de hoogte van de letters in cm te bekomen. Dit is een gemakkelijk ezelsbruggetje waarbij u er zeker van kan zijn dat uw reclame duidelijk leesbaar is. Wanneer bijvoorbeeld uw reclamebord leesbaar moet zijn van 100 meter afstand is de ideale kapitaalhoogte 33 cm. In onderstaande tabel ziet u telkens de ideale grootte voor uw letters met de bijhorende afstand. Natuurlijk zijn er ook marges. Zo kan u steeds lichtjes afwijken van de ideale grootte indien u dit wenst.

Leesbare reclame - lettergrootte

Wie wilt u bereiken?

Om leesbare reclame te bekomen, moeten er meer factoren in rekening worden gebracht dan enkel de lettergrootte. Zo is de snelheid van passage ook een heel belangrijk aspect. Hierbij moeten we ons de vraag stellen of uw reclame gelezen moet worden door voetgangers, automobilisten of fietsers. Indien het vooral automobilisten zijn, dan komt er een tweede vraag bij:vaan welke snelheid rijden zij voorbij? U kan zich wel voorstellen dat een automobilist die voorbij rijdt aan 50 km/uur gemakkelijker uw reclame zal kunnen lezen dan een automobilist die voorbij rijdt aan 100 km/uur. Daarom raden wij het sterk aan om voor wat grotere letters te kiezen wanneer uw reclame wilt plaatsen langs de snelweg dan wanneer u reclame wilt plaatsen in de bebouwde kom.

Kies voor contrasterende kleuren

Dat de kleuren van uw letters ook een grote rol spelen in de leesbaarheid wist u waarschijnlijk wel. Maar welke kleuren kiest u nu best om leesbare reclame te bekomen? De kleuren rood en wit zijn de best leesbare kleuren, maar daarnaast speelt ook de achtergrondkleur een grote rol. Zo probeert u best zoveel mogelijk contrast te creëren door gebruik te maken van een donkere kleur voor de achtergrond en een lichte kleur voor de letters of andersom. Er zijn ook enkele uitzonderingen: bij lichtreclame kan u bijvoorbeeld best geen gebruik maken van witte letters. Ook wanneer u losstaande letters plaatst op uw dak waarbij de lucht de achtergrond is, worden deze best vermeden.

Leesbare reclame - Bpost
Leesbare reclame - ThomasMore

Werk met duidelijke lettertypes en vermijd sierlijke details

Ten slotte is de keuze van het lettertype allesbepalend. Houd het simpel en vermijd te veel krulletjes. Daarom kiest u best voor duidelijke lettertypes zoals Helvetica die gemakkelijk leesbaar zijn. Daarnaast is de spatiëring tussen de letters ook belangrijk. Indien uw reclame van grote afstand leesbaar moet zijn maakt u de spatie tussen uw letters beter een beetje groter.

XL Reklame heeft al meer dan 25 jaar ervaring en houdt natuurlijk rekening met al deze factoren bij het opmaken van uw reclame. Indien u  vragen heeft, kan u altijd contact opnemen. Wij helpen u graag verder!